Älä maksa tyhjästä, optimoi mobiililiittymäsi

12.5.2017

Oletko koskaan miettinyt, miten yrityksesi matkapuhelinliittymistä maksamasi käyttökapasiteetti ja todellinen käyttö kohtaavat? Tai milloin kannattaa valita pakettihinnoiteltu liittymä käyttöperusteisen laskutuksen sijaan? Gappi käytetyn ja käyttämättä jääneen kapasiteetin välillä olla useiden satojen, jopa tuhansien eurojen kokoinen. Jo 50 liittymän yrityksissä, kun näet hiukan vaivaa, voit optimoida liittymät vastaamaan paremmin yrityksesi tarpeita ja säästää samalla sievoisen summan rahaa.

Useimmissa yrityksissä mobiililiittymät on hankittu paketteina, joiden laajuus vastaa aktiivisimpien käyttäjien tarpeita, mutta ovat suurimmalle osalle työntekijöistä ylimitoitettuja. Maksat siis käytännössä turhista ominaisuuksista – kuukausi kuukauden perään, vuodesta toiseen.

Optimoinnilla kulut saadaan vastaamaan todellista käyttöä

Katso myös viivan yläpuolelle

Käymällä läpi muutaman kuukauden laskutuksen näet, miten liittymiä käytetään ja mitä ominaisuuksia käyttäjät oikeasti tarvitsevat. Taulukkolaskentaohjelmat, kuten Excel tai Sheets helpottavat tietojen jäsentelyä. Ohjelmassa voit järjestää tietoja ja vertailla datakuluja, puheaikoja, tekstiviestejä ym. paketteihin kuuluvaa. Tähän työhön ei ole oikoteitä, sillä mitä tarkempi analysointi, sen parempi optimointi.

Parhaaseen tulokseen pääset, jos pystyt optimoimaan jokaisen liittymän erikseen, mutta jo karkea ryhmittely voi säästää rahaa. Pakettien mitoittaminen on tarkkaa työtä, mutta optimointiin jää helposti koukkuun, vaikka viilattavia yksityiskohtia on helposti kymmeniä.

Jatkuva optimointi on jatkuvaa säästöä

Kun olet saanut selvitettyä tehottomat liittymät ja ryhmiteltyä ne todellisen tarpeen mukaan – muista: mitä yksityiskohtaisempi ryhmittely, sen suurempi säästö – voit ottaa yhteyttä palveluntarjoajaasi ja neuvotella uudet liittymäsopimukset. Mikäli sopimustilanteesi ei anna sinulle tätä mahdollisuutta (määräaikainen sopimus), voit tehdä liittymien muutostyön kätevästi operaattoreiden tarjoamasta liittymien hallintapalvelusta verkon kautta.  

Optimoinnin tuloksia kannattaa seurata säännöllisesti, koska sekä liittymien käyttö että operaattoreiden tarjonta muuttuvat. Esimerkiksi kahdeksi vuodeksi tehdyt liittymäsopimukset olisi hyvä tarkistaa puolen vuoden välein, jolloin nähdään saavutetut säästöt ja seuraavan kerran hyvissä ajoin ennen uutta sopimusta tai kilpailutusta, jolloin tiedetään mikä todellinen tilanne on.

Menestystä optimointiin,

Harri Malkamäki, BidGate

PS. Jos kiinnostaa, voit tilata tästä linkistä laajemman optimointioppaamme

BidGate on palveluntarjoajista riippumaton tietoliikennekonsultoinnin ja sähköisen kaupankäynnin asiantuntija, joka tarjoaa asiakasystävällisesti hinnoiteltuja mobiililiittymien analysointi-, optimointi- ja kilpailutuspalveluita. Olemme optimoineet lähes sadan suuren ja keskisuuren yrityksen liittymät ja säästäneet asiakkaillemme yli 2,5 miljoonaa euroa. Keskimääräinen kustannussäästö on yli 25 %.

Jätä yhteystietosi, niin kerromme lisää

Syötä nimesi (Pakollinen)
Yrityksesi nimi (Pakollinen)
Puhelinnumerosi (Pakollinen)
Sähköpostiosoitteesi (Pakollinen)
CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Varaa aika nettineuvotteluun, niin kerromme miten sinun yrityksesi voi säästää tietoliikennekuluissa jo tänään!

 

puh. 040 8421 499