Julkaistu

19.2.2026

Mikä on SD-WAN? Selkokielinen opas yrityksille

Mikä SD-WAN oikeastaan on?

SD-WAN on tapa rakentaa yrityksen tietoliikenneverkko fiksummaksi, joustavammaksi ja edullisemmaksi.

Yksinkertaisesti sanottuna:

SD-WAN on älykäs järjestelmä, joka ohjaa yrityksen internet- ja verkkoliikennettä automaattisesti parasta mahdollista reittiä pitkin.

Se yhdistää kaikki yrityksen käytössä olevat yhteydet – esimerkiksi valokuidun, laajakaistan ja 4G/5G-yhteydet – ja hallitsee niitä keskitetysti yhdestä näkymästä.

Perinteisessä mallissa jokainen toimipiste ja reititin säädetään erikseen. SD-WANissa koko verkkoa hallitaan yhdestä paikasta.

Miten SD-WAN toimii käytännössä?

Ajattele SD-WANia liikenteenohjaajana.

Yrityksellä voi olla useita yhteyksiä:

  • kiinteä internet
  • mobiiliyhteys (4G/5G)
  • mahdollinen erillinen yritysverkko

SD-WAN seuraa jatkuvasti:

  • mikä yhteys on nopein
  • missä on vähiten viivettä
  • missä ei ole häiriöitä

Sen jälkeen se ohjaa eri sovellukset oikeaan paikkaan.

Esimerkiksi:

  • Teams- tai videopalaveri ohjataan nopeimmalle ja vakaimmalle yhteydelle.
  • Sähköposti voi kulkea edullisempaa yhteyttä pitkin.
  • Jos yksi yhteys katkeaa, liikenne siirtyy automaattisesti toiseen – usein ilman että käyttäjä huomaa mitään.

Kaikki tapahtuu automaattisesti.

Miksi yritykset siirtyvät SD-WANiin?

Syy on yksinkertainen: raha ja toimivuus.

1. Säästöt

Monet yritykset ovat aiemmin käyttäneet kalliita erillisiä yritysverkkoyhteyksiä (kuten MPLS-ratkaisuja).

SD-WAN mahdollistaa tavallisten internet-yhteyksien hyödyntämisen turvallisesti ja hallitusti. Tämä voi tuoda merkittäviä säästöjä – erityisesti, jos toimipisteitä on useita.

2. Parempi suorituskyky pilvipalveluissa

Nykyään yritykset käyttävät:

  • Microsoft 365:tä
  • Salesforcea
  • pilvipohjaisia talous- ja toiminnanohjausjärjestelmiä
  • videokokoussovelluksia

SD-WAN varmistaa, että nämä tärkeät palvelut toimivat mahdollisimman sujuvasti. Vähemmän pätkimistä, vähemmän turhautumista.

3. Helpompi hallinta

Kaikki hallitaan yhdestä näkymästä.

  • Uusi toimipiste voidaan liittää verkkoon nopeasti.
  • Muutokset tehdään keskitetysti.
  • IT-tiimin ei tarvitse matkustaa paikan päälle säätämään laitteita.

Tämä säästää aikaa ja vähentää virheitä.

Onko SD-WAN turvallinen?

Kyllä.

Useimmissa ratkaisuissa:

  • Kaikki toimipisteiden välinen liikenne on salattu.
  • Verkko voidaan jakaa osiin (esimerkiksi vierasverkko erilleen yritysverkosta).
  • Mukana on palomuuritoimintoja.

SD-WAN voidaan myös yhdistää laajempaan tietoturvakokonaisuuteen, jota kutsutaan SASE-arkkitehtuuriksi (Secure Access Service Edge). Siinä verkko ja tietoturva toimivat yhdessä pilvipalveluna.

Miten käyttöönotto tapahtuu?

Tyypillisesti näin:

  1. Nykyinen verkko kartoitetaan.
  2. Valitaan sopiva toimittaja.
  3. Suunnitellaan uusi ratkaisu.
  4. Laitteet toimitetaan toimipisteisiin.
  5. Verkko otetaan käyttöön vaiheittain.

Yksi SD-WANin eduista on niin sanottu "plug and play" -käyttöönotto:
laite voidaan lähettää toimipisteeseen, ja se hakee asetukset automaattisesti, kun se kytketään internetiin.

Kenelle SD-WAN sopii?

Erityisesti yrityksille, joilla on:

  • useita toimipisteitä
  • paljon pilvipalveluiden käyttöä
  • etätyötä
  • tarve säästää verkkokuluissa
  • tarve parantaa verkon luotettavuutta

Jos nykyinen verkko tuntuu:

  • kalliilta
  • monimutkaiselta
  • hitaalta
  • vaikeasti hallittavalta

…SD-WAN voi olla hyvä vaihtoehto.

Onko SD-WAN vain tekninen päivitys?

Ei.

Se on enemmänkin liiketoimintapäätös.

Hyvin toteutettuna se voi:

  • pienentää kustannuksia
  • parantaa työntekijöiden käyttökokemusta
  • vähentää IT-kuormaa
  • lisätä toimintavarmuutta

Se tekee verkosta joustavamman – ja nykyisessä pilvipohjaisessa maailmassa joustavuus on kilpailuetu.

Kannattaako puhelinlaskun analysointi tekoälyllä?

Voiko yrityksen puhelinlaskun analysoida tekoälyllä kuten ChatGPT:llä? Kyllä – mutta vain rajoitetusti. Lue mitä ei kannata koskaan syöttää tekoälylle ja miksi.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Onko 4G poistumassa?

Onko 4G poistumassa 5G:n tieltä? Selvitämme 4G-verkon tulevaisuuden ja mitä yritysten tulee huomioida tietoliikenteen muutoksissa. Lue asiantuntijan vinkit.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Miten puhelinliittymä kilpailutetaan?

Opi, miten puhelinliittymän kilpailutus säästää yrityksesi kuluja jopa 35 %. Kattava opas prosessiin, virheisiin ja asiantuntijan hyötyihin.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Mitä tarkoittaa monikanavainen asiakaspalvelu?

Opi, mitä monikanavainen asiakaspalvelu tarkoittaa ja miten tietoliikennekulujen optimointi parantaa asiakaskokemusta. BidGate auttaa säästämään.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Paras verkon kattavuus yritykselle: miten vertailla operaattorien kuuluvuutta ja luotettavuutta?

Miten löytää paras verkon kattavuus yritykselle? Opas auttaa vertailemaan operaattorien kuuluvuutta ja luotettavuutta. Säästä jopa 35% BidGaten avulla.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

eSIM yrityskäytössä: hyödyt, haasteet ja miten se mullistaa liittymien hallinnan

Ota eSIM yrityskäytössä haltuun. Opas auttaa tehostamaan liittymien hallintaa, säästämään kuluissa ja parantamaan tietoturvaa. Lue, miten BidGate auttaa.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Mikä on SMS Gateway ja miten hyödynnät sitä asiakasviestinnässä ja markkinoinnissa?

Opi, mikä SMS Gateway on ja miten se tehostaa markkinointia ja asiakasviestintää. Optimoi kustannukset asiantuntijoidemme avulla.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Valokuitu vai 5G yritykselle: kumpi on parempi valinta toimistolle ja liikkuvaan työhön?

Kumpi on parempi, valokuitu vai 5G yritykselle? Vertailemme nopeutta, hintaa ja luotettavuutta. Löydä kustannustehokkain ratkaisu asiantuntijamme avulla.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Operaattorien vertailu yrityksille: 7 asiaa, jotka on tarkistettava ennen sopimuksen allekirjoittamista

Tee kattava yritysliittymä vertailu ja löydä paras 5G- tai 4G-liittymä yrityksellesi. Vertailemme hintoja, nopeuksia ja ehtoja. Säästä jopa 35 %!

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Miten tulkita yrityksen puhelinlaskua? Näin vältät turhat kulut

Opi tulkitsemaan yrityksen puhelinlaskua, löytämään piilokulut ja säästämään rahaa. Lue ohjeet ja vältä yleisimmät sudenkuopat.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Yrityksen kiinteiden kulujen vähentäminen: unohdettu säästökohde

Puhelinliittymät ja IT-palvelut ovat yrityksen unohdetuin kuluerä. Lue, miten tunnistat 7 tyypillisintä vuotokohtaa ja otat kulut haltuun.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

5G vai 4G yritysliittymä?

Kannattaako siirtyä 5G-aikaan? Vertailussa 4G vs 5G yritysliittymä: nopeus, hinta ja todelliset hyödyt. Ota selvää, milloin se on investointi – ja milloin turha kulu.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Mitä ovat WiFi-puhelut ja miten ne ratkaisevat kuuluvuusongelmat?

Huono matkapuhelinverkon kuuluvuus toimistolla tai kotona? WiFi-puhelut voivat olla ratkaisu. Selitämme, miten ne toimivat ja miten otat ne käyttöön.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Mobiilivarmenne yritysliittymään: Miten se toimii ja miksi se kannattaa?

Mobiilivarmenne yritysliittymään – opas käyttöönottoon ja hyötyihin. Turvallinen tunnistautuminen SIM-kortilla ilman salasanoja. Lue, miten se toimii ja mitä tulee huomioida.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Dual SIM -puhelin: Miten se tehostaa työn ja vapaa-ajan erottelua?

Yksi puhelin, kaksi numeroa. Dual SIM on tehokas työkalu yrittäjille ja työntekijöille. Käymme läpi hyödyt, käytön ja parhaat käytännöt.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Paras contact center software 2026: Vertailussa 5 työkalua

Etsitkö uutta Contact Center -ohjelmistoa? Vertailemme suosituimpia ratkaisuja (Zendesk, Talkdesk, Five9) ja autamme valitsemaan oikean.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Liittymäkantaraportti: Mitä jokaisen talousjohtajan tulee nähdä

Miten kuukausittainen liittymäraportti auttaa säästämään kuluja, hallitsemaan riskejä ja tekemään parempia tietoliikennepäätöksiä.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Halvin puhelinliittymä yritykselle? Miksi hinta ei kerro kaikkea

Halvin yritysliittymä voi tulla kalliiksi. Opi tunnistamaan piilokulut ja valitsemaan aidosti kustannustehokkain ratkaisu asiantuntijan avulla.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Mikä on M2M-liittymä (IoT)?

M2M- ja IoT-liittymät yleistyvät laiteviestinnässä. Selitämme, mitä ne ovat, missä niitä käytetään ja miten valitset ja kilpailutat oikeanlaisen liittymän.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Palvelunumero yritykselle: Hinnat, tyypit ja käyttöönotto

Harkitsetko 010-, 020- tai 0800-numeroa yrityksellesi? Tämä opas selittää eri palvelunumerotyyppien erot, kustannukset ja hyödyt asiakaspalvelussa.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Liittymien optimointi: Säästä kuluissa, älä palvelussa

Maksatko liikaa yrityksesi liittymistä? Jatkuva matkapuhelinliittymien optimointi takaa säästöt ilman riskiä. Lue, miten automaatio tekee sen puolestasi.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Mikä on mobiilivaihde ja sopiiko se yrityksellesi?

Paranna tavoitettavuutta ja tehosta asiakaspalvelua. Selitämme, miten mobiilivaihde toimii ja mitä hyötyjä se tuo yritykselle.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Yrityksen puhelinliittymä: Hinta, ominaisuudet ja valintaopas

Miten valita paras puhelinliittymä yritykselle? Vertailussa 5G, rajaton data ja ulkomaanpuhelut. Opi tekemään kustannustehokas päätös.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Modernit puhelinjärjestelmät yrityksille

Onko mobiilivaihde, pilvipohjainen järjestelmä vai perinteinen ratkaisu oikea teille? Tämä opas auttaa valitsemaan oikeat puhelinjärjestelmät yrityksellesi.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Matkapuhelinliittymien kilpailutus yrityksille 2026 – Säästä jopa 40 %

Maksatko liikaa? Puhelinliittymien kilpailutus voi säästää jopa 40 %. Lue, kuinka vältät kalliit piilokulut ja kilpailutat sopimukset tehokkaasti.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Automatisoidun matkapuhelinliittymien optimoinnin 5 parasta hyötyä

Matkapuhelinliittymien tarjonta ja hinnoittelu on hyvin monipuolista. Operaattoreiden välinen kilpailu on kovaa ja ala elää jatkuvassa murroksessa. Tarjolla on useita eri liittymätyyppivaihtoehtoja eri käyttötarkoituksiin. Lisäksi 5G sekoittaa pakkaa entisestään.

Lue artikkeli
Linkki artikkeliin

Haluatko pienentää tietoliikennekuluja ilman oman tiimin lisätyötä?

Varaa demo, niin näytämme miten BidGate tunnistaa säästöt ja pitää tietoliikennekulut hallinnassa

Varaa demo